X
تبلیغات
وکیل جرایم سایبری

سامانه بازاریابی فایل تک روم

معضلات اموزشی نظام اموزشی هند ص


لینک دریافت فایل خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  قابل ویرایش پرینت

تعداد صفحات: 18

 

معضلات اموزشی نظام اموزشی هند

پائین بودن نرخ سواد هندوستان که فقر اقتصادی جمله مهم ترین عوامل محسوب گردد مهم ترین معضل اموزشی کشور است. بنابر براوردهای عمل امده بیش یک سوم جمعیت هندوستان زیر خط فقر زندگی کنند. اگر چه حضور مدارس رایگان باشد اما هزینه تهیه کتاب، لباس مدرسه حمل نقل خانواده فقیر هزینه هنگفت شمار رود. خانواده فقیر، مشارکت دختران نگهداری کودکان فعالیت روزمره خانواده، چنین معضلی ایجاد نموده است. اگر خانواده دلیل مواجه مسائل مالی مجبور انتخاب مدرسه فرستادن فرزندان دختر پسر خود باشد قطعا پسر خانواده فرصت تحصیل برخوردار گردد. واکنش منفی والدین امر اموزش دختران، خود عنوان مانع بزرگ حوزه اموزش دختران محسوب گردد. اغلب والدین اموزش پسران تحت عنوان سرمایه بزرگ یاد کنند. چرا که زمان پیری والدین، فرزند پسر که استعلاعت مراقبت انان برخوردار باشد. عبارت دیگر، اکثر والدین هندی دختران تحت عنوان اتلاف هزینه یاد کنند. چرا که دختران پس ازدواج خانواده شوهر زندگی کرده والدین مستقیما وضعیت سودی نمی برند. علاوه دخترانی که سطح بالای اموزشی برخوردارند واسطه ازدواج پسران همسطح پایه خود لحاظ تامین جهیزیه هزینه هنگفتی خانواده خود بار اورند. جمله مهمترین معضلات نظام اموزشی کشور هند توان موارد ذیل اشاره نمود:

1 استقلال مطلق دانشگاهها :

دانشگاههای سراسرکشوردرفعالیت مختلفی نظیر پذیرش دانشجو، گزینش استاد،تدارک برنامه درسی ،نحوه ارزشیابی تحصیلی و...... صورت مستقل عمل نموده سازمان نظیر کمیسیون اعتبارات دانشگاهی (یو.جی .سی ) منحصرا نقش پیشنهاد دهنده برخوردار باشند.

2 اختلاف سطح امکانات گروههای اموزشی :

اغلب گروههای اموزشی جهت کادراموزشی ، منابع مالی ، تجهیزات ،کتابخانه تخصصی ساختمان وضعیت نامناسبی قرار داشته تنها معدودی دانشگاهها موقعیت بهتری برخوردار باشند.

3- عدم وجودمرکزملی تائید اعتباربخشی اموزشی :

اگرچه کمیته بررسی کمیسیون اعتبارات دانشگاهی تعیین معیارها استانداردهای اموزشی مبادرت نماید ،با وجود ارگان ملی خاصی عهده دار نظارت عملکرد اجرایی دانشگاه نبوده مکانیسم نظارتی خاصی وجود ندارد.

4 گسترش رویه دوره اموزش عالی ظرفیت پذیرش دانشجو :

طی دهه گذشته دانشگاههای هند درایجاد گسترش دوره اموزشی علوم مختلف شتاب مورد خرج داده بدون فراهم اوری زیربنای لازم تشکیل دوره جدید ویا افزایش نرخ پذیرش دانشجو مبادرت نمودند. تضعیف دوره اثر چاره ناپذیری استانداردها معیارهای اموزشی کشورگذارده .چراکه دانشجویانی که اتمام دوره اموزشی بدون امکانات زیربنایی نائل امده اند، نمی توان انتظار داشت شایستگی برابر دسته دانشجویانی که دانشگاههایی امکانات بهتر فارغ التحصیل میگردند،برخوردار باشند. اگرچه مدرک هر دو مشابه . طبعا دانشجویانی که اموزش بهتر برخوردار بوده اند، درگزینش شغل میدان عمل ،از وضعیت بهتری برخوردار باشند. طبق اطلاعات بدست امده، تعداد فارغ التحصیلان دانشگاههای هند اغلب رشته تحصیلی 4 برابر میزان مورد نیاز بازار کار . نتیجه بسیار عادی اگر چنانچه شخصی وجود برخورداری مدرک کارشناسی ارشد پستی بسیار پائین تر سطح خود مشغول کار شود. سوی دیگر مسئله سبب سوئ استفاده برخی ازکارفرمایان شده استخدام افرادی مهارت صلاحیت بسیار بالاتر درجه نیازمندی مبادرت نمایند که امرخود تحقیر افراد برخوردار تحصیلات عالیه منتهی گردد.

5 فقدان سیاست ملی منسجم :

ازجمله مشکلات عمده نظام اموزشی هند توان عدم وجود نهاد سازمان خاص جهت براورد میزان نیروی متخصص مورد نیاز بازار کار سطوح مختلف اتخاذ سیاست گذاری وبرنامه ریزی صحیح زمینه اشاره نمود. نتیجه تعداد فارغ التحصیلان بسیار بیشتر نیاز بازار کار بوده که امر خود عدم اشتغال گرایش اشتغال سطوح پایین تر اموزشی منجر گردد. درحالیست که اتخاذ سیاست ملی منسجم جهت تعیین لزوم عدم لزوم تشکیل گسترش گروههای اموزشی مطابق شناخت نیازهای متفاوت بازار کار ضروری بوده عدم رشد رویه دوره اموزشی منتهی گردد.

6- ناکافی بودن تسهیلات اموزشی

عم کفایت تسهیلات اموزشی هندوستان، مانعی دیگر اموزش شمار رود. اغلب ایالات کشور تعداد کافی مدرسه جهت سرویس دهی کلیه کودکان واجد شرایط برخوردار نمی باشند. بعلاوه مدارس موجود امکانات اولیه نظیر بهداشت اب، محروم باشند. برخی ایالات مشکل عدم وجود جای کافی مشکل ازدیاد کودکان مدرسه دلیل رشد سرسام اور جمعیت، توام گردیده است. عنوان مثال، طی سال 1993، ایالت اتارپرداش جهت ثبت نام کلیه کودکان رده سنی 6 الی 10 سال 214000 مدرسه اضافی نیازمند بود. نیاز مدارس اضافی خاطر رشد جمعیت، همچنان پابرجاست. گفتنی که مقابل دولت هندوستان عوض سرمایه گزاری جهت احداث مدارس بیشتر، ارتقاء کیفت اموزشی پردازد.

7- کمبود معلمین زن

عدم برخورداری معلم زن اندازه کافی، مانعی دیگر حوزه اموزش کشور محسوب گردد. چرا که افزایش تعداد معلمان زن مدارس احتمال حضور دختران مدارس، مقدار متنابهی افزایش یابد. امر ویژه خصوص کشوری نظیر هندوستان که تفاوت جنسی فاحش بروخوردار مصداق بیشتری یابد. حال حاضر، معلمان زن کشور تنها 22 درصد کل معلمان کشور تشکیل دهند (1992). میزان نشان دهد که تعداد محدودی زنان هندی


نظرات (0)
نام :
ایمیل : [پنهان میماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)